اشخاصی که توانایی و قدرت پرداخت حق الوکاله در امور مدنی را ندارند ، میتوانند از کانون وکلا درخواست وکالت معاضدتی کنند و به همین دلیل کانون وکلا تشکیلاتی را بر پا کرده است که به این درخواست ها بپردازند و آنها را بررسی کنند و در  مواردی که نیاز بود وکالت معاضدتی برای افراد در نظر بگیرند. در قانون قوه قضاییه آمده است که دعاوی که بیش از ۵ میلیون تومان ارزش داشته باشد حضور وکیل در جلسات دادگاه اجباری بوده و حتما باید افراد وکیلی را برای خود در نظر بگیرند.

وکالت معاضدتی چیست ؟

وکالت معاضدتی به این معنی بوده که شخص از طرف کانون وکلا میتوانند طبق قانون و آیین نامه های مربوط به وکلا ارجاع می یابند.همچنین لازم به ذکر است که شرط اصلی و واولیه برای دریافت وکیل معاضدتی به صورتی است که وکیل دارای پروانه معتبر وکالت دادگستری باشد ، منظور از معتبر آن است که وکیل در حالت تعلیق نباشد ، همچنین ارجاع وکالت معاضدتی به کار آموزان طبق ماده ۴۶ ممنون بوده است.

همانطور که میدانید طبق قانون جمهوری اسلامی ایران هر فرد میتواند برای خود وکیل داشته باشد که از حقوق اولیه هر فرد داشتن وکیل می باشد ، و همانطور در ریشه -بن-بیخ ۳۵ قانون اساسی به این طور آمده است که ( در هر دو سمت دعوا هر  شخص حق این را داشته که برای خود وکیل انتخاب کند و چنانچه توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد میتواند از کانون وکلا در خواست وکیل معاضدتی کند )و طبق قانون هر شخصی که توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد برای وی امکاناتی در نظر گرفته خواهد شود که وکیلی برای وی انتخاب شده و شخص بتواند از آن استفاده کند.

شرایط استفاده از وکیل معاضدتی – وکالت معاضدتی در اراک

شرایط استفاده از وکیل معاضدتی به طوری است که می ‌توانند از کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدت کنند به شرط اینکه دعوا با پای بست، و درباره شخص تقاضاکننده باشد. و بر این ماده سه شرط در نظر و پیش بینی شده است که  دو شرط آن ناظر به درخواست کننده است و شرط سایر ناظر به دعواست. شروط ناظر به متقاضی از این پیمان است:

۱) درخواست کننده توانایی پرداخت حق‌الوکاله را نداشته باشد.

۲) درخواست کننده شخصا ذی ‌نفع و ذی‌ سمت در دعوا باشد

درخواست کننده شخص ذی ‌نفع و ذی‌ سمت در دعوا باشد و ولی شرط ناظر بر دعوا این است که دعوای مطروحه مستند به انگیزه باشد و واهی یا واجد ایذا و رنجانیدن برای طرف مقابل نباشد. در همان سان این شرط ناظر به زمانی است که خواهان درخواست کننده باشد. فلذا شرط یادشده قابل تعمیم به خوانده نیست به عبارتی در فرضی که خوانده دعوا درخواست کننده معاضدت باشد ملحوظ داشتن این شرط موضوعا منتفی است.

وکالت معاضدتی یا وکالت تسخیری

وکالت معاضدتی یا وکالت تسخیری : در صورتی که اداره معاضدت قضایی لازم بداند که توضیحاتی از تقاضاکننده وکیل معاضدتی بخواهد وی به وسیله نامه خواستن می‌شود. همچنین گردانیدن معاضدت می‌ تواند پژوهشی در دلایل دعوا کند و هرگاه تشخیص دهد که مقصود تقاضاکننده سوءاستفاده است از تعیین وکیل امتناع و درخواست را رد می‌کند. علاوه بر مستنداتی که درخواست کننده معاضدت ابراز می‌دارد گردانیدن معاضدت نیز می‌تواند به منظور استوار کردن شرایطی که بیان شد توضیحات لازم را از درخواست کننده بخواهد یا اینکه راسا پژوهش کند.

وکیل معاضدتی از قبول وکالت پرونده میتواند خود داری کند ؟

در ماده ۳۱ قانون وکالت تصریح شده است وکلا باید وکالت معاضدتی را که از طرف کانون به آنها ارجاع می شود قبول کنند و همچنین در ماده ۳۳ این قانون تاکید شده است که وکلای دادگستری مکلفند هر سال در سه دعوای حقوقی به عنوان معاضدت قبول وکالت کنند؛ بنابراین پذیرش آن برای وکلا تکلیف قانونی است و عدم پذیرش آن یا احساس مسئولیت نکردن در قبال وکالت معاضدتی و اهمال در انجام وظیفه تخلف انتظامی برای وکیل محسوب می شود.

باید دقت داشت که گرچه وکالت عقد جایزی است و وکیل هروقت اراده کند می تواند استعفا دهد لکن این قاعده در وکالت معاضدتی وجود ندارد زیرا قبول معاضدت، تکلیفی است که قانونگذار به وکیل واگذار کرده است. در عین حال با استناد به جایز بودن عقد وکالت موکل می تواند وکیل خود را عزل کند ولی برای جلوگیری از دور و تسلسل باید پذیرفت که موکل دیگر حق استفاده از وکیل معاضدتی را نخواهد داشت.


خدمات وکالت در اراک - کانون وکلای امین وکیل ,معاضدتی ,وکالت ,درخواست ,کننده ,وکلا ,وکالت معاضدتی ,درخواست کننده ,وکیل معاضدتی ,کانون وکلا ,نداشته باشد ,درخواست کننده معاضدت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تخفیف بیمه ها zibabashim همه چی موجوده بازدید ساز foroshzaferan خار بسیار چت بکاپ|ابزار چت روم